בקרת תכן וביצוע
בקרת תכן וביצוע

תאריך

בקרת תכן וביצוע

בשנים האחרונות אירעו מספר אסונות בתחום הבנייה בישראל כמו קריסת הרצפה באולמי ורסאי בירושלים בשנת 2001 וקריסת המרפסות במגדלי גינדי בחדרה בשנת 2013. בעקבות כך ובעקבות דו"ח ועדת זיילר (2003) הבינה ועדת החקירה הממלכתית שיש כשלים ובעיות בענף הבנייה שקשורים לאכיפת חוקים ותקנים קיימים במערכת הבנייה העובדת בישראל. משרד הפנים יזם תיקון מס' 101 לחוק התכנון והבנייה (1965) ומוסיף את "מכוני הבקרה". מכונים אלו יהיו מוסמכים על ידי מדינת ישראל כגופים עצמאיים ועובדי המכונים יהיו מורשים לפי חוק (ולא עובדי מדינה).

 

אסון ורסאי makorrishon.co.il

במדינות רבות בעולם החוק קיים כבר שנים רבות ומוכיח את עצמו כיעיל וחשוב במניעת כשלים רבים בבניה ושיפור איכותה. על מנת להכניס את החוק באופן המקצועי ביותר לתוקף בארץ, מתקיימים בשנים האחרונות קורסים שמכשירים בקרים עצמאיים על ידי משרד הפנים בשיתוף עם הארגון הבריטי RICS- Royal Institution of Chartered Surveyors. הקורס מתקיים בשיתוף עם ארגון זה במטרה לעשות יישור קו הן ברמה והן במיומנות הנדרשות לבקרי תכן וביצוע בעולם. בשנה האחרונה עברתי את הקורס הזה יחד עם עוד 49 מהנדסים ואדריכלים מנוסים מכל רחבי הארץ. מלבדנו, בקורסים נוספים שהתקיימו הוכשרו עוד 70 בעלי מקצוע וביחד עם כניסת החוק בינואר 2016 נהיה בקרי תכן וביצוע בארץ.

בענף הבנייה הישראלי מדובר בשינוי תפיסה מחשבתית של ממש. עד עכשיו כל אחד דאג בתחומו בבניית המבנים ועכשיו יתווסף בקר שתפקידו לבדוק איך הפרוייקט בשלמותו עובד וכך יתאחדו תחום התכנון ותחום הבנייה בפועל. 

כיום הרשות המקומית מאשרת תוכניות במהירות (כי יש להם המון תוכניות לבדוק ולאשר מידי יום…) ומיד עם קבלת היתר הבנייה הקבלן מתחיל לעבוד. במהלך הבנייה מידי פעם מגיע פקח כדי לוודא שהבניין נבנה לפי הבקשה להיתר ובסוף הבנייה כדי לאשר הזרמת חשמל למבנה. לפי החוק החדש, הבקר יבדוק את התקדמות הפרוייקט בשלבים שיוגדרו מראש והבדיקה תהיה על כל תהליך התכנון והבנייה ולא רק על המסמכים. הבקר יהיה בקשר שוטף עם המזמין, המתכנן, הקבלן והרשות המקומית.

תהליך זה נועד כדי למנוע שגיאות בתכנון ובביצוע לפני שהן קורות ולחסוך כסף למזמין המבנה, לחסוך כשלים לקבלן וכמובן- לחסוך אסונות לציבור הרחב. 

עוד מאמרים