אנשים רבים עומדים בפני שיפוץ בית והייתי רוצה להרחיב על נושא הבניה הירוקה שיכול לתרום רבות לאיכות החיים ובסך הכל דורש תכנון וחשיבה מראש.

השלב הראשון הוא הכרת התנאים האקלימיים באזור שבו אנחנו חיים, במצב אידיאלי נערוך ניתוח מסודר של כל הנתונים, אבל גם הכרה של כמה ככלי יסוד יכולים לעשות עבודה מצוינת. קוראים לזה תכנון פאסיבי:  אור, צל, אוורור ובידוד

בדיקת שמש וצל

קודם כל אור. השמש זורחת כידוע במזרח, אך את הדרך אל המערב היא עושה דרך הדרום, ולכן כדי להכניס את אור השמש הביתה נצטרך לפתוח פתחים לדרום. זה לא צריך להיות חלון גדול, גם חלון קטן שמופנה דרומה יכניס המון אור הביתה.

אם אין לנו חזית דרומית נוכל להכניס אור גם מכיוון צפון, אך נזדקק לפתחים גדולים יותר.

כאשר רוצים לפתוח חלונות במזרח ובמערב, חשוב לזכור שהשמש נמוכה מאוד בשמי המזרח בבוקר ובשמי המערב אחר הצהריים, ולכן כדאי להיעזר בתריסים כדי לווסת את כמות האור הנכנס מכיוונים אלה ויוצר סנוור.

 

הדבר השני שצריך לקחת בחשבון הוא הצללה. אנחנו רוצים שקרני השמש יאירו את הבית, אבל רוצים גם להימנע מקרינה ישירה שתחמם את הבית בקיץ.

כאן נכנס כלל האצבע השני, מיקום השמש בשמיים משתנה מעונה לעונה, בקיץ היא גבוה מאוד בשמיים ואילו בחורף היא נמוכה. דבר שמאפשר לנו ליצור הצללה שתגן על החלון בקיץ אבל תאפשר כניסה של קרניים מחממות בחורף. זאת נוכל ליצור בכמה דרכים, אפשר לבנות מצחייה מעל החלון (כמו כובע המצחייה המוכר והטוב), אפשר לבנות פרגולה שגם תצל על החלון וגם תאפשר לנו לשבת בחוץ בצל.

אפשר גם להיעזר בצמחיה ולטעת עצים נשירים, כאלה שמצלים על הבית בקיץ, ובחורף עומדים בשלכת ומאפשרים לשמש להיכנס. גם צמחייה מטפסת תצל על הבית.

 

בידוד תרמי, הרעיון פה הוא לא לאפשר לקרני השמש לחמם את המבנה. כדי להצליח בכך נצפה את המבנה בחומר בעל התנגדות טובה לחום, כלומר כזה שלא מוליך חום. אפשר ליישם טיח תרמי, שהוא טיח עבה במיוחד המעורב בפתיתי קלקר. אפשר גם לחפות את הבית בלוחות קלקר שהוא חומר מבודד מאוד. באופן אידאלי הבידוד ייעשה על המעטפת החיצונית של המבנה, אבל במקרים בהם משפצים בית קיים אין אפשרות לחפות אותו מבחוץ, ניתן גם לבודד את הקירות בחלקם הפנימי ולקבל תוצאות טובות.

אוורור, אלמנט נוסף וחשוב ביותר, במשך היום הבית מתחמם וחשוב ליצור תחלופת אוויר, דבר שיסייע לקרר את הבית. מכיוון שהאוויר החם עולה למעלה, נוכל לפתוח חלון גבוה וכך לאפשר לחום לצאת מהבית.

חשוב מאוד גם לאוורר את החללים שמתחת לגג רעפים, משום שאוויר חם הכלוא מתחת לגג יכול לחמם את הבית מאוד. כדי ליצור זרימת אוויר טובה כדאי ליצור אוורור מפולש, כלומר מיקום של שני חלונות זה מול זה בכיוון כניסת הרוח אל הבית.

 

תוספת מערכות

אחרי שדאגנו לתכנון הפאסיבי אפשר להוסיף כמה מערכות אקטיביות שישפרו את איכות החיים שלנו בכך שינצלו טוב יותר את משאבי הטבע ויחסכו לנו כסף.

דוד שמש, דוד שמש אפשר להתקין כמעט בכל מקום, מה שצריך הוא מקום בו יכלו הקולטים להיות חשופים לקרינת השמש כמה שיותר שעות ביום.

מערכת מים אפורים שתנצל את מי הרחצה ומכונת הכביסה להשקיית הגינה. יש היום מיכלים קטנים שמתחברים ישירות ליציאת הניקוז של הבית ומעבירים את המים להשקיה בלי שום מאמץ מצדכם,. הם עומדים בתקנים ועלותם אלפי שקלים בודים.

פנלים סולארים זו מערכת יקרה והתקנתה דורשת בדיקת מהנדס בניין ואישור חברת חשמל. יש היום מספר חברות שעוסקות בתחום והן מציאות ייעוץ וליווי מלא של ההתקנה וכל האישורים הנדרשים.

 

תחשבו ירוק… ביחד בונים ועל הסביבה שומרים